zone - 2

 zone - 2

2

 2. Genomic - Archaic zone /  Neolithic Dwellings Museum, Stara Zagora, Bulgaria / 2014

237_002_Neolitni_jilishta_Stara_Zagora
n1
237_003_Neolitni_jilishta_Stara_Zagora
neolitni-jilishta-stara_zagora-02
237_010_Neolitni_jilishta_Stara_Zagora
l_block_record_1047_8p6u4z2q6b
024322945
957
024322941
51f666c982f13__0,260,1400,530
237_006_Neolitni_jilishta_Stara_Zagora
237_002_Neolitni_jilishta_Stara_Zagora
neolitni-jilishta-stara-zagora
IMG_0293
IMG_1033
IMG_0620
IMG_0263

Геоложки пулс- Архаична зона (Неолитните жилища)

 

Застанали пред останките на неолитно жилище, пред бита на хора, живели на същото място преди 8000 години, можем да си зададем интересни въпроси за самите себе си. Кои сме ние и кое ни прави такива каквито сме? Какво е нашето съвременно изкуство?В сутерена на музейната сграда е разположена експозицията „Праисторическото изкуство в Старозагорско”. В нея могат да се видят прекрасни керамични съдове, антропоморфна и зооморфна пластика, накити и оръдия на труда, изработени от създателите на една от първите европейски цивилизации.Кое е карало хората в миналото да използват мотиви от природата? Те са били по-екстровертни, любопитни, любознателни; изучавали са природата и са се прекланяли пред нейната мощ. Днес човек е затворен все повече в себе си, в своите мисли, в собствения си свят. Колкото повече се отдалечава от труда, непосредствено свързан с оцеляването му, толкова повече той се отделя от природата. С напредването на техниките и технологиите, които ни осигуряват по-лесно препитание, ние все повече се затваряме в „бетонните пространства на собствените си мисли”. Мисли заради самите мисли, които пораждат безсмислие спрямо първата, естествената, не очовечената природа. Дали няма да намерим връзката с нея някъде дълбоко в земята, когато отворим очи за земната памет, закодирана в пластовете на живот, в знаците, отпечатани в неолитното жилище и в контраста с жилищния блок отсреща? Вие какво мислите? В музея са изложени и модели на жилища от неолитната епоха с двускатен покрив и прозорци, които ни дават уникалната информация как са изглеждали сградите, строени от древните хора.Колекцията от идолни фигурки в музея дава информация за вярванията и култовете на древните хора. Повечето фигурки са с изображения на животни или с човешки образи. В музея се съхранява и най-древната мраморна фигура, намерена по българските земи, датирана VI хил. пр. Хр., която изобразява женско тяло с масивна тазова част в чест на култа към плодородието и към тракийската Богиня майка. Някои идоли изобразяват човек с вдигнати нагоре ръце - характерна молитвена поза при култа към Слънцето. Върху лицата на фигурките намерени при разкопките виждаме издълбани точки. Това само декорация ли е или знак да обърнем внимание на природата, която е помогнала да се създават тези феноменалени образи? Има ли надежда за връзка между съвременното самосъзнание с геологичните знаци, подсказани в древността?

 Genomic - Archaic zone / The Regional Museum of History - Stara Zagora, Bulgaria / 2014

1
m2
DSC04856
DSC04991
DSC04934
IMG_2977_edited
IMG_9651 (2)
IMG_9650
IMG_9633 (2)
IMG_2662
IMG_2673
IMG_2676
IMG_2681
IMG_2686
IMG_2920
IMG_2916

Геоложки пулс- Архаична зона (РИМ, Стара Загора)

Трите експоната - мраморна статуарна група „Орфей”, оброчна плочка на Тракийския конник от II -III век пр. Хр. и бронзова шлем-маска на тракийски воин, офицер от римската армия - не са избрани случайно от огромния брой археологически паметници. Те заемат специално място в проекта, защото фокусират значението върху артефакти, натоварени със своеобразна дипломатическа мисия в културния обмен между народите. Следващата година те ще гостуват в музея Лувър. Движението на културни ценности в наше време става все по-динамично - обмен, който трасира пътя на миграцията на културите още от древността. Редица генетици днес твърдят, че маркери на населението, живяло по земите на съвременна България, се откриват и в гените на потомците на древните племена от земите на западна Европа. Културната миграция на предците ни е била успешна защото уменията на творците, вложени в произведенията им, продиктувани от родните природни хидрогеоложки дадености, са били в хармонично съответствие с новите природни характеристики, защото са определяни от глобалния подземен воден поток, който има същия път като движението на древните култури. Колкото повече надничаме в дълбините на геоложките процеси, проследявайки движението на земните лъчения по вертикала, толкова повече си задаваме въпроса за тяхното уникално влияние върху процеса на преселение на народите по хоризонтала, придвижването им до различната природа на новите географски зони, характерни със своите различни и многообразни енергийни влияния върху човека. Два от експонатите са включени в изложбата „Антична Тракия – Одриското царство, 512-270 г. пр .Хр. Съкровища от българските археологически колекции“. През тази година един от забележителните паметници на културата от фонда на музея в Стара Загора ще бъде включен в експозицията „От Александър Велики до Тамерлан – военни кампании по Пътя на коприната“. Реставрираната в германския музей в Майнц бронзова шлем-маска на тракийски воин, (открита при разкопки в местността „Чаталка“ на 12 километра югозападно от Стара Загора), ще гостува от 18 декември 2014 в музея в Острава, Чехия.

Оброчна плочка на Тракийския конник от II -III век пр. Хр.

Мраморна статуарна „Орфей”

Бронзова шлем-маска на тракийски воин, офицер от римската армия

 Genomic - Archaic zone / Architectural complex “Museum of religions” Stara Zagora, Bulgaria / 2014

IMG_6141
IMG_6120
Djamiq_vutre
IMG_6110
IMG_3890
IMG_6083
IMG_3923
IMG_3895
eski_djamia_interior_610_1
DSC04573
DSC04571
DSC04570
DSC04569
IMG_6089
DSC04567

 Геоложки пулс- Архаична зона (Музей на религиите)

Защо в различни епохи на едно и също място са строени един върху друг религиозни храмове? Какво е карало хората да не променят местоположението/локацията? Дали мястото, на което в момента се намирате не е зареждащо с енергия така, че в многовековната история да е привличало поколения хора? Защо траки, римляни, българи и османлии са се покланяли в техните религиозни светилища на едно и също място? Причина за този избор на свещено място може да се търси дълбоко в недрата на литосферата. Това не е просто рециклиране на архитектурен паметник за нуждите на новонастанилата се религия. Храмовете са били унищожавани почти до основи. Но за новата сграда бил използван терена на предишната. Хидрогеоложките особености в този район на града са такива, че създават поле на засилено гео- енергийно влияние. До този момент причината на мястото на езически храм да се издигне черква, а след това джамия (и всеки предишен храм разрушен),се обяснява с целта да се наложи новата вяра и да се обърне местното население към нея. Редно е да се добави и другата причина, а това е подходяща природна геоложка даденост. Вие споделяте ли подобно обяснение? Напишете в книгата. Мнението после ще бъде публикувано в интернет на страницата, специално създадена за проекта: "http://www.geologicpulse.org"

www.geologicpulse.com